XVI domenica del tempo ordinario, anno B: Salmo 23,2

Ruminare i Salmi - Salmo 23 (Vulgata / liturgia 22),2:

CEI Su pascoli erbosi mi fa riposare,
ad acque tranquille mi conduce.
NV In pascuis virentibus me collocavit,
super aquas quietis eduxit me.
V in loco pascuae, ibi me collocavit.
Super aquam refectionis educavit me.

Efesini 2,17-18 Egli è venuto ad annunciare pace a voi che eravate lontani, e pace a coloro che erano vicini. Per mezzo di lui infatti possiamo presentarci, gli uni e gli altri, al Padre in un solo Spirito.
Marco 6,34 Sceso dalla barca, egli vide una grande folla, ebbe compassione di loro, perché erano come pecore che non hanno pastore, e si mise a insegnare loro molte cose.

Cassiodoro: "Pascolo verdeggiante" è la Parola di Dio, che nutre l'anima. "Acqua tranquilla" è il battesimo, che la irriga perché porti frutto.
7. "In loco pascuae ibi me collocavit." Primam partem munerum fidelis iste quem diximus gratanter exponit, quod tamen ad universalem Christi Ecclesiam merito cognoscimus pertinere. Asserit se ergo in locis pascuae constitutum, non unde caro corpusque saginetur, sed unde anima coelesti pabulo refecta, spiritualis laetitiae nitore pinguescat. Illa enim Dei sunt pascua, quae non ventris digestionibus dilabuntur, ubi iterum importuna non succedit esuries; sed anima cum semel coeperit esse saturata, in idipsum coelesti munere perseverat. Locus autem iste qui dicitur pabulorum, divina lectio est. Nam sicut pecudum corporibus pinguedinem praestat ager depastus, ita et sermo divinus animam novit fideliter saginare meditatus. De his pascuis saturatus eructavit ille qui dixit Deo: Quam dulcia faucibus meis eloquia tua! super mel et favum ori meo [Psal. CXVIII,103], et his similia.
8. "Super aquam refectionis educavit me." Secundum munus suae provectionis ostendit, dona divina comparans amoenitatibus huius saeculi, quibus multum humana gaudere solet infirmitas. Sed consideremus per istas comparationes, quid magis velit intelligi. Aqua refectionis est baptismi lavacrum, quo anima sterilis ariditate peccati ad bonos fructus inferendos divinis muneribus irrigatur. Et bene addidit: Educavit, id est paulatim nutrivit, quasi parvulos et renatos, sicut Petrus apostolus dicit: Tanquam modo geniti infantes, rationabiles et sine dolo lac concupiscite, ut in eo crescatis in salutem [I Petr. II,2]. (Expositio in Psalterium 1, in Ps. XXII,7-8)

Tommaso d'Aquino: Con i simboli del cibo e dell'acqua si vuole rappresentare ogni abbondanza. Prima si è condotti al pascolo della Scrittura (principianti), poi vi si riposa (progrediti). L'acqua è quella del battesimo (Ezechiele 36,25) o anche della sapienza, che dona vita e rinfresca (Siracide 15,3).
Abundantiam omnem designat metaphorice per abundantiam cibi et potus. Quia si pascit, habet se ad nos sicut pastor ad oves; quae duobus pascuntur, scilicet herbis et aqua. Quantum ad primum dicit, in loco pascuae ibi me collocavit, idest pascuoso, ubi est abundantia herbarum. Haec abundantia sunt sacra documenta divinae Scripturae et spiritualium abundantia: Ezech. 34: in herbis virentibus et in pascuis pinguibus pascentur. Quantum ad secundum dicit, super aquam refectionis educavit me. Et dicit collocavit, quia sermo divinus duo facit: scilicet incipientes instruit, et perficientes firmat. Propter primum dicit, in loco pascuae. Propter secundum dicit, ibi me collocavit. Quantum ad secundum dicit, super aquam refectionis educavit me. Haec est aqua Baptismi: Ezech. 36: effundam super vos aquam mundam et cetera. Vel est aqua sapientiae sacrae doctrinae; quae quidem et est cibus, quia confortat; et aqua, quia refrigerat: Eccl. 15: aqua sapientiae salutaris potavit illum. (Super Psalmo 22 n. 1)

Mediante la Parola/Sapienza e i Sacramenti, Cristo Pastore ci introduce nella pace della comunione nello Spirito con Dio Padre e i fratelli.


Commenti

Post popolari in questo blog

Ego sum Via

Le Nozze

Filautia, piacere e dolore nella Questione 58 a Talassio di S. Massimo il Confessore